Wednesday, January 30, 2008

PANGKOR 2006 : merencana antologi puisi terbitan KUBAS

KUBAS sekali lagi mengadakan percutian berkumpulan. Kali ini di Teluk Nipah, Pulau Pangkor. Aktiviti utama kali ini bertumpu kepada penulisan kreatif. Dan yang paling menarik sekali; percutian kedua ini free of charge! Yahooo!

Photobucket
Perjalanan ke Pangkor mengambil masa 30 minit dengan menaiki feri

Setiba kami di Pangkor, tiada apa yang dapat menarik perhatian kami. Cuma kampung nelayan yang tak ubah seperti Kuala Kedah dan Kuala Perlis. Perjalanan menaiki van melalui persisiran pantai yang sama seperti Langkawi.

Setibanya kami di tempat penginapan, kami sedikit tertarik dengan pantai yang cantik sedikit dari Pantai Merdeka. Ada sesuatu yang berbeza di sini. Sewakt kami berjalan kaki menuju ke penginapan dari persimpangan kedai makan di situ, ada beberapa ekor burung enggang! Di sini juga ada burung enggang? Jinak-jinak belaka. Kami sempat memberi makan kepada burung-burung itu.

Esoknya kami dihidangkan dengan aktiviti pantai. Kami mencuba acara snorkling. Sesungguhnya nikmatnya tak terkata. Ibarat teh tarik yang paling sedap dihidangkan oleh mamak Yasmeen. Kami dikerumuni oleh ribuan ikan pelbagai saiz, termasuk ikan bayan yang gemuk-gemuk belaka.

Photobucket
Para karyawan puteri KUBAS

Pada sebelah petang, sukaneka yang melibatkan semua peringkat umur menarik perhatian setiap pengunjung yang melintasi kami. Ada beberapa pelancong luar yang seakan-akan ingin turut serta dalam sukaneka itu. Tapi mereka hanya ketawa berdekah-dekah melihat kerenah ahli-ahli KUBAS yang veteran iaitu Pak Lang Bakar dan Ruhie Isma yang berusaha menandingi peserta-peserta muda. Akhir sekali kami menerima tepukan gemuruh dari pelancong-pelancong luar yang setia menunggu dan menonton sukaneka kami pada petang itu.

Pada sebelah malam pula, seperti biasa sesi barbeque diadakan. Sambil itu kami berkaraoke sambil diselang-seli dengan puisi yang ditulis oleh para peserta. Mereka dikehendaki menyiapkan beberapa puisi semasa hari pertama kami sampai lagi. Hasilnya, sangat menakjubkan. Ada peserta yang baru berjinak dalam puisi rupanya berbakat besar tanpa disedarinya.

Percutian kali ini bagi kami sangat bermakna. Lebih lagi apabila bersama dengan KUBAS. Puisi karya Md Noq (rumah ini) sangat mendalam ertinya. Fahamlah kami tentang perjuangan KUBAS selama ini. Terima kasih KUBAS.