Wednesday, January 30, 2008

DAH KATA DAH : Percubaan KUBAS dalam dunia pembikinan video

Photobucket

Industri penerbitan video di Malaysia sekarang ini sedang menuju kearah satu revolusi baru. Dahulunya kalau kita pasti, video-video terbitan tempatan memang 'hampas' dan melemaskan. Adegan, dialog, cinematografi, penataan cahaya dan audio memang tidak menepati selera kita sebagai penonton sedangkan pembikinan video itu tinggi kosnya.

Sekarang kita sudah mula dihidangkan dengan video-video yang lebih banyak mengandungi ideologi masyarakat Malaysia. Cerita seperti gitar tua, momok, kelibat, suwa suwe kemuning, aku kaya dan banyak lagi kisah yang membuka minda pemikiran rakyat Malaysia. Mungkin ada yang minat dan ada yang tidak.

KUBAS juga sekarang ini sudah berjinak-jinak dengan pembikinan video melalui filem pendek DAH KATA DAH. Hasilnya mungkin tidak begitu menarik (dari sudut naskhah) memandangkan pembikinannya hanya memakan masa dua hari. Belanjanya cuma RM 2,000.00. Tanpa sebutir lampu digunakan. Hanya teknik polysterine sebagai reflector untuk menghasilkan kesan cahaya. Tiada mikrofon (boom) digunakan. Memadai dengan built in mic pada camera.

Photobucket
Zaharina Ahmad (PESARI) sebagai ibu

Dengan menggunakan teknologi keluaran Adobe dan Sonic Foundry, nyata ada sesuatu di dalam DAH KATA DAH. Malah ia mengundang kritikan dari beberapa dramatis dan penerbit video tempatan. Pernah juga KUBAS dijemput untuk menyertai Festival Filem Pendek di UKM. namun rasanya DAH KATA DAH bukan tandingan bagi pembikin filem pendek yang sudah lama bertapak.

Photobucket
Muix Metalasia turut serta

Apa pun tahniah diucapkan kepada KUBAS kerana berani mencuba sesuatu yang baru. Teruskan usaha untuk mencari lagi teknik penggambaran yang baik.

No comments: