Tuesday, January 29, 2008

SANTAI PUISI : Kerjasama Erat KUBAS & ASASI

Photobucket
RUHIE ISMA
Photo courtesy of : doone (kubas.fotopages.com)

Sastera di Kedah Darul Aman berkait rapat dengan kemerdekaan. Puisi-puisi karya Allahyam Pak Affrini Adham banyak menyentuh tentang perjuangan kemerdekaan terutama dalam karya agungnya "Malaya Pasti Merdeka". Ramai lagi penulis terkenal Kedah Darul Aman yang menyambung perjuangan Allahyarham Pak Affrini sehingga kini.

Tapi adakah generasi kini menghayati erti perjuangan melalui sastera?

Bagi mereka sastera = sajak
sajak = mamat ni sahih dah hisap dadah!
gurindam = lapuk sangat la...
pantun = nak masuk meminang ke ni?
syair = bosan.........................

Free Image Hosting
Hadi Maji mengalunkan nada yang asyik

Generasi kini terlalu sukar untuk menerima sastera di dalam kehidupan mereka. Kenapa begitu? Adakah benar tanggapan mereka terhadap sastera. Atau kita sendiri yang leka atau 'syok sendiri' dalam usaha menarik minat mereka terhadap sastera.

Program Khidmat Latihan Negara telah mewujudkan satu modul iaitu Modul Penghayatan Sastera Dan Budaya (PPSB) dengan kerjasama Dewan Bahasa Dan Pustaka (DBP). Kami merupakan antara tenaga pengajar yang bertungkus lumus untuk menjayakan hasrat murni PPSB. Tapi alangkah terkejutnya kami apabila kami dapati pelatih-pelatih lebih berminat kepada aspek budaya dari aspek sastera. Sedangkan kami harus menekankan elemen sastera sebagai teras program.

Photobucket
Antara tunggak KUBAS

Pada mulanya kami di beri masa enam hari untuk mengajar modul PPSB. Lama-kelamaan tinggal tiga hari. Aduh! Perit! Tiga hari untuk melahirkan insan yang cintakan sastera. Mission Imposible!

Pada tahun lepas, kami dijemput menyertai program Santai Puisi anjuran bersama KUBAS dan ASASI. Program ini diadakan setiap sabtu minggu pertama setiap bulan pada sebelah malam bertempat di Taman Budaya Negeri Kedah. Apa yang kami dapati, KUBAS dan ASASI berjaya membentuk remaja yang cintakan sastera. Mereka pandai berdeklamasi. Mereka pandai berpantun. Mereka pandai bergurindam. Mereka pandai seloka dan yang paling menarik, mereka jujur melakukannya.

Photobucket
Tuan presiden KUBAS agak tertekan apabila teh ais yang dipesan belum kelihatan

Persembahan dari kumpulan AKUSTIKA KUBAS sangat menarik perhatian kami. Amat sukar untuk kita cari remaja yang mahir dalam penciptaan lagu dan lirik lagu puisi. Gabungan suara harmoni mereka memukau hadirin pada malam itu.

Amat membanggakan juga, program secara santai ini berjaya menarik minat sasterawan terkenal tempatan seperti Puzi Hadi, Zaidin Abadi, Brirasa, Jamaludin D, Halim Yaakob, Pena Berdarah dan ramai lagi. Nampaknya usaha Ruhie Isma beserta ASASI dan KUBAS berhasil.

Pada tahun 2008 pula KUBAS bercadang untuk meluaskan skop program. Dari santai puisi ke Santai Sastera. Maka banyak lagi pengisian akan dimuatkan di dalam program. Saya rasa ini satu percubaan yang menarik; jika berjaya!

No comments: