Wednesday, January 30, 2008

KAIN BENDERA KAIN : Kearah perantisan teater kanak-kanak Kedah Darul Aman

Photobucket
Tenaga produksi dan peserta Bengkel Latihan Teater Hujung Tahun 2008 KUBAS

Dunia teater kanak-kanak di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur era ini boleh dibanggakan dengan beberapa pementasan. Tahniah kepada En. Zaifri Husain yang berjaya mengangkat beberapa naskhah seperti Belalang Kenit dan Aladin dengan jayanya. Tidak lupa juga kepada Pak ladin Nuawi kita yang sering menimbulkan kekaguman dengan anak-anak didiknya.

Tapi adakah kita tahu bahawa di Kedah Darul Aman juga terdapat sebuah kumpulan kanak-kanak yang telah mementaskan beberapa karya seperti bangsawan Istana Inderapura, bangsawan Puteri Lesung Emas dan yang terkini sebuah teater karya Ladin Nuawi : Kain Bendera Kain.

Photobucket
Korus dijelmakan dalam bentuk tumbuhan

Kesungguhan kanak-kanak yang boleh kita kategorikan sebagai unsung heroes ini menyentuh sanubari kami. Terkenang kami semasa zaman permulaan kami dalam teater. Yang paling menarik ialah apabila kanak-kanak ini mencipta set dan props mereka sendiri, memilih kostium mereka sendiri dan mencari watak mereka sendiri. Bantuan dari jurulatih adalah pada kadar minimum.

Free Image Hosting
Mohd Izzam Zalghafari mencuit hati penonton dengan telatahnya

Sedar atau tidak ada di antara kanak-kanak ini adalah hasil dari Program Bengkel Latihan Teater Hujung Tahun anjuran KUBAS. Kali ketiga mereka menghadiri program kali ini, jelas kelihatan peningkatan prestasi mereka dari tahun-tahun sebelumnya. Tahniah dan terima kasih kepada Rohizam Noor, Aznida Nur Azizan, Dzull Affendy Ishak dan paling istimewa Nor Ashikin Sulaiman (stage manager baru) yang bertindak sebagai tenaga pengajar KUBAS. Memandangkan program kali ketiga ini melihatkan peningkatan penyertaan sebanyak 100% , KUBAS merancang untuk menghadkan kuota peserta pada tahun ini (2008).

No comments: